
'Gratis' toestel bij telefoonabonnement
Telecomproviders overtreden de wet wanneer zij telefoonabonnementen verkopen waarbij de klant het toestel 'erbij krijgt' (doch waarbij in feite het toestel gedurende de looptijd van het abonnement wordt afbetaald). De wet vereist namelijk dat de door de consument te betalen koopprijs voor de mobiele telefoon afzonderlijk moet worden bepaald.
Volgens de Hoge Raad is een ‘all-in’ prijs dus niet toegestaan. Het gaat immers om een ‘lening’ en daarvan moet altijd vermeld worden hoe hoog die is. Klanten mogen een dergelijke kredietovereenkomst vernietigen en kunnen hun geld, dat wil zeggen alle voor het toestel in rekening gebrachte kosten, terugvorderen als zij hun toestel inleveren.
In geval van een nietige of vernietigde overeenkomst mag de consument in beginsel volstaan met teruggave van het toestel in de staat waarin dit zich op het moment van de teruggave bevindt, dit zonder een gebruiksvergoeding verschuldigd te zijn. Let op: indien het contract nog loopt, dan dient de klant er wel rekening mee te houden dat dit, voor wat betreft de belkosten, wel gewoon blijft doorlopen tot de overeengekomen einddatum.