Nieuws

Verkoop via internet: is uw werkwijze consument-proof?

Verkoop via internet: is uw werkwijze consument-proof?

De verkoop van producten via internet heeft de laatste jaren een ware vlucht genomen. Veel ondernemingen hebben een webwinkel waar klanten met één druk op de knop een bestelling kunnen plaatsen.

Op 13 juni 2014 is de toepasselijke wetgeving op enkele punten gewijzigd. Die gewijzigde regelgeving geldt voor alle ondernemers die overeenkomsten sluiten met consumenten, of het nu gaat om koop van een product, het leveren van een dienst of een combinatie daarvan. Een aantal van deze wijzigingen laat ik hieronder de revue passeren.

Informatieverplichting

U dient uw klanten vóórdat de overeenkomst tot stand is gekomen die informatie te verstrekken die de klant nodig heeft voor zijn beslissing om de overeenkomst al dan niet te sluiten. Een belangrijk aspect voor situaties van koop op afstand, zoals via een webwinkel, is het vermelden van beperkingen omtrent levering en betaalwijze. U moet vermelden welke betaalwijzen door u worden geaccepteerd. Als u niet levert aan consumenten buiten Nederland of er in dat geval hogere kosten worden gerekend, moet u dat ook vermelden. 

Prijstransparantie 

Uw klanten moeten geïnformeerd worden over de prijs van het product, inclusief belastingen en vracht-, leverings-, of portokosten. Indien u deze kosten vooraf niet kunt berekenen, dan moet de klant op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheid dat deze kosten in rekening gebracht kunnen worden.  

Bedenktijd 

Uw klanten hebben 14 dagen lang de mogelijkheid om hun bestelling retour te sturen en de overeenkomst te annuleren. U moet uw klanten hierover informeren. Ook over de wijze waarop zij u moeten informeren over de annulering van de overeenkomst. Verder verplicht de wet u om uw klant een annuleringsformulier toe te zenden. Wanneer uw klanten niet volledig worden geïnformeerd, loopt u het risico dat een klant nog tot een jaar na de koop kan annuleren. 

In het geval uw klant de overeenkomst binnen de bedenktijd geannuleerd heeft, dan moet u binnen 14 dagen het gehele ontvangen bedrag terugbetalen. Ook de eventueel in rekening gebrachte vracht-, leverings-, of portokosten dient u terug te betalen. Uw klant is natuurlijk wel verplicht om binnen 14 dagen na de annulering het product terug te zenden. De verzendkosten moet uw klant in beginsel zelf betalen. Uw klant kan pas terugbetaling van u eisen wanneer u het product heeft ontvangen of uw klant kan aantonen dat hij het product heeft teruggezonden. 

Plaatsen van de bestelling 

Het lijkt op het eerste gezicht zo simpel. De klant rondt het bestelproces af en heeft een product bij u gekocht. Let hierbij wel op. De wet eist dat voordat de bestelling is afgerond het uw klant zonder enige twijfel en op goed leesbare wijze is duidelijk gemaakt dat hij een betalingsverplichting is aangegaan. Aan deze verplichting kunt u voldoen door op de knop waarmee de bestelling wordt afgerond te vermelden 'bestelling met betalingsverplichting'. In het geval dat uw bestelproces op dit punt tekortschiet, loopt u het risico dat de overeenkomst door uw klant geannuleerd kan worden. 

Hierboven zijn maar enkele punten vermeld waarop de wet is gewijzigd. Het is belangrijk dat uw bestelproces voldoet aan de eisen die de wet vanaf 13 juni 2014 daaraan stelt. Zo kunt u voorkomen dat u achteraf voor nare verrassingen komt te staan. Ik raad u dan ook aan om te controleren of uw bestelproces voldoet aan de nieuwe wettelijke vereisten en u juridisch goed te laten adviseren. 

Vergeet ook niet om kritisch te kijken naar uw algemene voorwaarden. Als in uw algemene voorwaarden namelijk een bepaling voorkomt die door het in werking treden van de nieuwe regels in strijd is met het geldende consumentenrecht, loopt u het risico dat die bepaling geheel buiten toepassing blijft. Denk bijvoorbeeld aan een bepaling over levertermijnen en de gevolgen bij het overschrijden daarvan. 

Het risico dat algemene voorwaarden door de wetswijziging niet meer in overeenstemming zijn met het consumentenrecht speelt niet alleen bij het aanbieden van producten of diensten via internet, maar bij alle overeenkomsten die u sluit met consumenten en waarbij u gebruik maakt van algemene voorwaarden. 

Wilt u uw algemene voorwaarden consument-proof laten maken?

Indien u uw algemene voorwaarden 'consument-proof' wilt laten maken, dan kan dat tegen een vooraf overeen te komen prijs, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Neem daartoe contact op met Linda van der Wijngaart via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Gerelateerde artikelen

Rechtsgebieden

Ervaring in alle zaken waarmee ondernemers in aanraking komen.

Contact

Dubbelsteynlaan West 39
3319 EK Dordrecht

Postbus 9069
3301 AB Dordrecht

T: +31 (0)78 630 00 00
F: +31 (0)78 630 00 22
E: info@dekoningadvocaten.nl

Algemeen

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te personaliseren en uw websitegebruik te analyseren.